• 0 Głosów - 0 Średnio
Turner Rifles - kapitan Krzyżanowski i potyczka pod Great Falls
Autor Wiadomość
Jurgen Offline
Administrator
58th NYSV

Liczba postów: 697
Turner Rifles - kapitan Krzyżanowski i potyczka pod Great Falls
Zanim Włodzimierz Krzyżanowski został pułkownikiem i dowódcą 58 regimentu służył przez krótki czas jako dowódca kompanii B w batalionie milicji stanowej znanym jako 8th Battalion, District of Columbia Infantry (3 months, 1861). Odbywając tam służbę w stopniu kapitana miał okazję stoczyć potyczkę z odziałem rebelianckim pod Great Falls 10 lipca 1861 roku.
Starcie z oddziałem kawalerii zakończyło się według realcji stratami ośmu zabitych po stronie konfederatów i dwóch po stronie jankeskiej.
Gazeta New York Times poświęciła temu wydażeniu artykuł, który cytuję w oryginale.

Cytat:THE FIGHT AT GREAT FALLS.
Published: July 11, 1861

The Washington Republican of July 9 has the following account of the recent skirmish at Great Falls:

"A message arrived here at and early hour yesterday morning, bringing information of a skirmish which had taken place during the day previous (Sunday) at Great Falls, between Major GERHARDT's command, Eighth German Battalion, of about 200 men, who were stationed on the Maryland side of the river at Great Falls, and a much larger force of Secessionists, who were posted all along the other side of the river. The battalion was then under command of Capt. KRZYZANOWSKI, of Company B, Turner Rifles, Major GERHARDT being in the city.

At an early hour, on Sunday morning a considerable body of Secessionists -- nothing like the exact number of which could be ascertained, owing to their being mostly concealed behind the rocks -- fired several volleys in quick succession, which was promptly returned by the men under Capt. KRZYZANOWSKI. The enemy was soon driven off. Nobody hurt on either side, so far as known.

A few minutes after 4 o'clock, however, the enemy again made their appearance, bringing with them a body of cavalry and other reinforcements, who again opened fire on our forces, which was returned with great promptitude, killing eight of the Secessionists, mostly cavalry, and wounding a number of others.

Two of Capt. KRZYZANOWSKI's company were mortally wounded during the fight. The first was MARTIN UHL, who resided on Capitol Hill, and leaves a wife and two children to mourn his loss. He was a cooper by trade, and greatly esteemed by all who knew him. The other was HENRY RICHS, who also resided on Capitol Hill. He leaves a wife, who is now in Baltimore, but leaves no children. He was a very steady, upright young man, a carpenter by trade.

The first-named was shot in the left abdomen, as he was standing near the rest of his company engaged in loading and firing. His last words were a message to his wife, telling her 'not to grieve for him, as he had died for liberty and his country.'

Young RICHS was standing on a ledge of rocks when he was shot, the ball striking him on the left side of the forehead. causing him to fall a distance of over three hundred feet, striking behind the rocks, breaking one of his legs, and also crushing his head in a frightful manner. He lay thus for over two hours, until the enemy were driven off, when he was rescued by his companions. He was then still alive, and lived for about two hours afterwards.

The remains of both RICHS and UHL were brought to this city about 9 o'clock yesterday morning, and were immediately taken to the armory of Company B, Turner Rifles, Republican Building, where they now lie. The remains were visited by large numbers of the District Volunteers during yesterday; and the determination to avenge their death is universal.

At 4 o'clock, yesterday morning, two companies United States Infantry, and Company D, Second Cavalry, left for the scene of conflict.

Reports of a renewal of the fight were rife through the city all day yesterday, but up to 2 o'clock this morning we have been unable to ascertain anything reliable from that vicinity. It is generally supposed, however, that the Government troops are now in pursuit of the rebels.

The funeral of both RICHS and UHL will take place from the armory of Company B, Republican Buildings, (corner of Second-street and Indiana-avenue,) at 9 o'clock this morning. A large number of district companies have signified their intention of joining the cortege, and a general invitation is extended to the military from other places now in this city.

These are the first Washingtonians who have yet been killed in battle since the war commenced.
26-01-2014 20:14
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Jurgen Offline
Administrator
58th NYSV

RE: Turner Rifles - kapitan Krzyżanowski i potyczka pod Great Falls
EIGHTH DISTRICT OF COLUMBIA MILITIA BATTALION INFANTRY
(8th Battalion, District of Columbia Infantry (3 months, 1861)

MAJOR J GERHARDT

Company A Washington Rifles: CAPT. A LOEFFLER
The company was mustered in United States service at Washington, D.C., on 11 April, 1861, and was mustered out on 11 July, 1861. Captain P H Balbach was appointed major, District of Columbia Militia, on 6 May, 1861.

Company B Turner Rifles, Company A: CAPT. BROWN
The company was mustered in United States service at Washington, D.C., on 11 April, 1861, and was assigned to duty at Turn Hall, Washington, D. C., in April 1861. The company was mustered out on 11 July, 1861. Captain J Gerhardt was assigned to command the 8th District of Columbia Militia Battalion Infantry on 10 June, 1861, and First Lieutenant Brown was assigned to command the company.

Company C Turner Rifles, Company B: CAPT. W KRYZANOWSKI
The company was mustered in United States service at Washington, D.C., on 22 April, 1861, and was mustered out on 22 July, 1861.
The 8th District of Columbia Militia Battalion Infantry was organised at Washington, D.C., on 3 May, 1861, and was mustered in United States service for three months between 9 and 27 April, 1861.

Occupation of Arlington Heights and Alexandria, 23 May, 1861: The Turner Rifles, Company A, was stationed at and near the Long Bridge, Washington, D. C., at 11 PM on 23 May, 1861 (See the Occupation of Arlington Heights and Alexandria).

Rockville Expedition, 10 June, 1861: The 8th District of Columbia Militia Battalion Infantry was ordered to Rockville, Montgomery County, Maryland, as part of an expedition, under the command of Colonel C P Stone, on 10 June, 1861, and arrived at Tennallytown, D. C., at 11 AM on 10 June, 1861 (See the Rockville Expedition). The battalion was ordered to remain at Camp C N Clay, near Tennallytown, D. C., to guard the lines of communications between Washington, D. C., between 11 and 20 June, 1861.

Great Falls, Montgomery County, Maryland, 21 June, 1861: The 8th District of Columbia Militia Battalion Infantry was ordered to proceed by the Aqueduct Road to Camp Great Falls, near Great Falls, Montgomery County, Maryland, on 21 June, 1861.

Note: Captain J Gerhardt was assigned to command the 8th District of Columbia Militia Battalion Infantry during the Rockville Expedtion on 10 June, 1861.

Skirmish at Great Falls, Maryland, on the Potomac River, 7 July, 1861: The 8th District of Columbia Militia Battalion Infantry, under the command of Captain W Kryzanowski, was engaged in a skirmish at Great Falls, Maryland, on the Potomac River, on 7 July, 1861, and two companies of United States Infantry and the 2nd United States Cavalry, Company D, were ordered to Great Falls, Maryland, on the Potomac River, as support at 4 PM on 8 July, 1861 (See the United States Army).

Great Falls, Montgomery County, Maryland, to Washington, D. C., 10 July, 1861: The 8th District of Columbia Militia Battalion Infantry was ordered to Washington, D. C. on 3 July, 1861, but declined. The 1st Massachusetts Infantry, Companies I and K, under the command of Major C P Chandler, were ordered to Great Falls, Maryland, on the Potomac River, on 8 July, 1861, and relieved the 8th District of Columbia Militia Battalion Infantry. The 8th District of Columbia Militia Battalion Infantry was ordered to Washington, D. C., at 5 AM on 10 July, 1861, and arrived at 12 PM the same day (See the 1st Massachusetts Infantry).

Note: The Washington Rifles was stationed near the Chain Bridge, above Georgetown, D. C., in July 1861 and was ordered to Georgetown, D. C., in the evening on 9 July, 1861.

Mustered out, at Washington, D.C., 11-22 July, 1861: The 8th District of Columbia Militia Battalion Infantry was mustered out at Washington, D.C., between 11 and 22 July, 1861.
26-01-2014 20:19
Blue Savage
Unregistered

Bardzo ciekawe. Widać, ze gazety przejmowały się stanem matrymonialnym i dziećmi poległych.
Może by pokusić się o tłumaczenie dla niewładających "murzyńskim" Smile
27-01-2014 10:45
Odpowiedz cytując ten post
Jurgen Offline
Administrator
58th NYSV

Myślałem o tym. Poproszę kogo trzeba o pomoc Smile
27-01-2014 12:48
Olsen Offline
New York Volunteer
58th NYSV

Liczba postów: 28
Przetłumaczony artykuł z New York Timesa. jeżeli w tekście gdzieś znajdziecie "Great Fallus" zamiast "Great Falls", to mogę powiedzieć jedno: sorry, takie mamy edytory tekstu Wink

POTYCZKA POD GREAT FALLS
Opublikowano 11 lipca 1861 r.

„The Washington Republican”, w wydaniu z 9 lipca podaje poniższe informacje na temat niedawnej potyczki pod Great Falls.

„Wczoraj, we wczesnych godzinach porannych dotarła do nas wiadomość o potyczce, stoczonej poprzedniego dnia (w niedzielę) pod Great Falls, pomiędzy Ósmym Niemieckim Batalionem, dowodzonym przez majora GERHARDTA, złożonym z około 200 ludzi, którzy stacjonowali nad rzeką w Great Falls, na terenie stanu Maryland, a znacznie większymi siłami secesjonistów w całości rozmieszczonymi na drugim brzegu rzeki. Batalion wówczas znajdował się pod komendą kapitana KRZYŻANOWSKIEGO z kompanii B Strzelców Turnera, mjr Gerhardt w tym czasie znajdował się w mieście.

We wczesnych godzinach niedzielnego poranka znaczny oddział secesjonistów – o liczebności niemożliwej do dokładnego ustalenia, ze względu na to, że w większości ukryci byli za skałami – w krótkich odstępach oddał kilka salw, na które szybko odpowiedzieli żołnierze pod dowództwem kpt. Krzyżanowskiego. Nieprzyjaciel został wkrótce odparty. Jak do tej pory nie ma informacji, by ktokolwiek po obu stronach odniósł rany.

Jednakże kilka minut po godzinie 4 wróg ponownie się pojawił, tym razem w asyście oddziału kawalerii i innych posiłków, które po raz kolejny otworzyły ogień w stronę naszych sił, które błyskawicznie odpowiedziały zabijając ośmiu secesjonistów, głównie kawalerzystów oraz raniąc czterech innych.

Dwóch ludzi z kompanii kpt. Krzyżanowskiego zostało śmiertelnie rannych podczas walki. Pierwszym był MARTIN UHL, który mieszkał na Wzgórzu Kapitolińskim i pozostawił w żałobie żonę z dwójką dzieci. Z zawodu był bednarzem, bardzo szanowanym, przez wszystkich, którzy go znali. Drugim poległym był HENRY RICHS, który także mieszkał na Wzgórzu Kapitolińskim. Pozostawił żonę, która obecnie przebywa w Baltimore, nie miał dzieci. Był bardzo spokojnym, prawym młodym człowiekiem, z zawodu stolarzem.

Pierwszy z wymienionych wyżej został postrzelony w lewą część podbrzusza, kiedy stał niedaleko reszty swojej kompanii przeładowującej broń i prowadzącej ostrzał. Jego ostatnie słowa były wiadomością dla żony, „by nie opłakiwała go, ponieważ umarł za wolność i swój kraj.”.

Młody Richs został trafiony, kiedy stał na skalnej półce, kula trafiła go w lewą część czoła, powodując, że spadł z wysokości ponad trzystu stóp i upadł za kamieniami, łamiąc sobie jedną z nóg i roztrzaskując głowę w przerażający sposób. Leżał tak przez ponad dwie godziny, do czasu kiedy nieprzyjaciel został odepchnięty i jego towarzysze mogli ruszyć mu na ratunek. Wciąż był żywy i oznaki życia dawał jeszcze przez następne dwie godziny.

Szczątki obu, Richsa i Uhla zostały zabrane do miasta wczoraj około godz. 9 rano, po czym natychmiast przeniesiono je do zbrojowni kompanii B Strzelców Turnera w budynku Republican, gdzie znajdują się obecnie. Znaczna liczba ochotników z dystryktu oddała im wczoraj hołd, zaś pragnienie pomszczenia ich śmierci jest powszechne.

Wczoraj o godz. 4 nad ranem dwie kompanie Piechoty Stanów Zjednoczonych oraz kompania D Drugiego (Regimentu?) Kawalerii opuściła pole bitwy.
Pogłoski o wznowieniu walki powszechnie krążyły po mieście cały wczorajszy dzień, ale do godziny drugiej w nocy nie byliśmy w stanie ustalić niczego wiarygodnego z okolicy pola bitwy. Jednakże generalnie podejrzewa się, że wojska rządowe prowadzą pościg za rebeliantami.

Uroczystości pogrzebowe obu poległych – Richsa i Uhla odbędą się dzisiaj, w zbrojowni kompanii B, w budynku Republican, (ma rogu Drugiej Ulicy i Alei Indiany) o godz. 9 rano. Znaczna liczba kompanii z dystryktu wyraziła wolę dołączenia do konduktu pogrzebowego, ponadto ogólne zaproszenie zostało rozszerzone również na przebywających obecnie w mieście wojskowych z innych garnizonów.

Byli oni pierwszymi waszyngtończykami, którzy polegli w bitwie od kiedy zaczęła się wojna.
30-01-2014 16:36
Jurgen Offline
Administrator
58th NYSV

Wielkie dzięki Dominiku - i tak oto wkroczyliśmy w bojowy debiut Krzyżanowskiego.
Ciekawa ta nazwa batalionu - "niemiecki". Wydaje się, że to nazwa potoczna, bo oficjalna to po prostu 8 batalion ochotników. Obecność Krzyżanowskiego jednak wytłumaczalna, jako mieszkaniec zaboru pruskiego raczej władał niemieckim w stopniu komunikatywnym.
30-01-2014 20:58
Blue Savage
Unregistered

Dzięki Olsenie Smile Dobrze, że mamy w naszych szeregach profesjonalnego translatora. Dzięki niemu unikniemy np. tematycznej bitwy imprezy pt. POTYCZKA POD GREAT FALLUS Wink
31-01-2014 08:26
Odpowiedz cytując ten post
Smednir Offline
14th Louisiana
14th Louisiana Infantry Regiment

Liczba postów: 75
Kopa dobrej roboty! Gratuluję!
31-01-2014 09:14
Olsen Offline
New York Volunteer
58th NYSV

Dziękuję za wyrazy uznania. Część dotyczącą Ósmego Batalionu Piechoty Milicji Dystryktu Kolumbii przetłumaczę po weekendzie.
31-01-2014 12:31
Olsen Offline
New York Volunteer
58th NYSV

Zgodnie z zapowiedziami wrzucam przetłumaczony drugi fragment dotyczący Ósmego Batalionu Piechoty Milicji Dytryktu Kolumbii.

ÓSMY BATALION PIECHOTY MILICJI DYSTRYKTU KOLUMBII
(8 Batalion, Piechota Dystryktu Kolumbii (3 miesiące, 1861 r.)

MAJOR J. GERHARDT

Kompania A Strzelców Waszyngtońskich: KAPITAN A. LOEFFLER
Kompania została zwerbowana do służby Stanom Zjednoczonym w Waszyngtonie, dnia 11 kwietnia 1861 r., rozwiązana zaś dnia 11 lipca 1861 r. Kapitan P. H. Balbach został wyznaczony na majora Milicji Dystryktu Kolumbii dnia 6 maja 1861 r.

Kompania B Strzelców Turnera, Kompania A: KAPITAN BROWN
Kompania została zwerbowana do służby Stanom Zjednoczonym w Waszyngtonie, dnia 11 kwietnia 1861 r., i została przypisana do służby w Turn Hall w Waszyngtonie, w kwietniu 1861 r. Kompania została rozwiązana dnia 11 lipca 1861 r. Kapitan J. Gerhardt został wyznaczony na dowódcę 8 Batalionu Piechoty Milicji Dystryktu Kolumbii dnia 10 czerwca 1861 r., zaś porucznik Brown otrzymał nominację na dowódcę kompanii.

Kompania C Strzelców Turnera, Kompania B: KAPITAN W. KRZYŻANOWSKI
Kompania została zwerbowana do służby Stanom Zjednoczonym w Waszyngtonie, dnia 22 kwietnia 1861 r., rozwiązana zaś 22 lipca 1861 r.
Ósmy Batalion Piechoty Milicji Dystryktu Kolumbii został sformowany w Waszyngtonie dnia 3 maja 1861 r. i został zwerbowany do służby Stanom Zjednoczonym na trzy miesiące między 9 a 27 kwietnia 1861 r.

Zajęcie Wzgórz Arlington i Aleksandrii, 23 maja 1861 r.: Kompania A Strzelców Turnera została rozmieszczona w pobliżu Long Bridge w Waszyngtonie o godz. 23 dnia 23 maja 1861 r. (Zobacz: Zajęcie Wzgórz Arlington i Aleksandrii)

Ekspedycja Rockville, 10 czerwca 1861 r.: 8 Batalion Piechoty Milicji Dystryktu Kolumbii otrzymał rozkaz udania się do Rockville w hrabstwie Montgomery, stan Maryland, wchodząc w skład ekspedycji prowadzonej przez pułkownika C. P. Stone’a. Dnia 10 czerwca 1861 r. o godz. 11 oddział dotarł do Tennallytown w Dystrykcie Kolumbii (Zobacz: Ekspedycja Rockville). Batalion otrzymał rozkaz pozostania w obozie CN Clay, nieopodal Tennallytown celem ochrony linii komunikacyjnych Waszyngtonu między 11 a 20 czerwca 1861 r.

Great Falls w hrabstwie Montgomery, stan Maryland, 21 czerwca 1861 r.: 8 Batalion Piechoty Milicji Dystryktu Kolumbii otrzymał rozkaz przejścia drogą Aqueduct Road do obozu Great Falls koło Great Falls w hrabstwie Montgomery, stan Maryland, w dniu 21 czerwca 1861 r.
Uwaga: Kapitan J. Gerhardt został wyznaczony na dowódcę 8 Batalion Piechoty Milicji Dystryktu Kolumbii w dniu 10 czerwca 1861 r., podczas Ekspedycji Rockville.

Potyczka pod Great Falls w stanie Maryland, nad rzeką Potomak, 7 lipca 1861 r.: 8 Batalion Piechoty Milicji Dystryktu Kolumbii pod dowództwem kapitana W. Krzyżanowskiego wziął udział w potyczce pod Great Falls w stanie Maryland, nad rzeką Potomak, w dniu 7 lipca 1861 r. Dwie kompanie Piechoty Stanów Zjednoczonych oraz kompania D Drugiego (Pułku?) Kawalerii Stanów Zjednoczonych zostały wysłane jako wsparcie do Great Falls w stanie Maryland, nad rzeką Potomak, o godz. 16 dnia 8 czerwca 1861 r. (Zobacz: Armia Stanów Zjednoczonych).

Great Falls w hrabstwie Montgomery, stan Maryland, do Waszyngtonu, 10 lipca 1861 r.: 8 Batalion Piechoty Milicji Dystryktu Kolumbii w dniu 3 lipca 1861 r. otrzymał rozkaz przejścia do Waszyngtonu, lecz odmówił jego wykonania. Kompanie I oraz K 1 (Batalionu?) Piechoty Massachusetts pod dowództwem mjr C. P. Chandlera w dniu 8 lipca 1861 r. otrzymały rozkaz przemarszu do Great Falls w hrabstwie Montgomery nad rzeką Potomak, stan Maryland, gdzie zluzowały 8 Batalion Piechoty Milicji Dystryktu Kolumbii. Oddziałowi temu o godz. 17 10 lipca 1861 r. rozkazano udać się do Waszyngtonu, dokąd dotarł ok. godz. 24 tego samego dnia. (Zobacz: 1 Batalion? Piechoty Massachusetts)
Uwaga: W lipcu 1861 r. Strzelcy Waszyngtońscy stacjonowali nieopodal Mostu Łańcuchowego na północ od Georgetown w Dystrykcie Kolumbii, do którego to miasta udali się na rozkaz otrzymany wieczorem 9 lipca 1861 r.

Rozwiązanie w Waszyngtonie, 11-22 lipca 1861 r.: 8 Batalion Piechoty Milicji Dystryktu Kolumbii został rozwiązany w Waszyngtonie między 11 a 22 lipca 1861 r.
07-02-2014 17:15
Jurgen Offline
Administrator
58th NYSV

Dzięki serdeczne za wielką pracę.
08-02-2014 02:33
Odpowiedz